Spring naar inhoud

Experiment WelZINN: Meer activiteiten op maat

Vanaf het begin van 2024 gaat WelZINN experimenteren met de organisatie van meer activiteiten voor bewoners op de afdeling. Voorheen werden de meeste activiteiten collectief aangeboden. Maar door de veranderende doelgroep, de hoge druk in de zorg, de bevindingen tijdens corona en de terugloop van vrijwilligers is het tijd voor een andere aanpak. Duidelijk is dat er vraag is naar meer persoons- en vraaggericht werken. Meer maatwerk dus.

Binnen WelZINN is onlangs de Vakgroep Evenementen opgericht. Zij kunnen voor iedere afdeling binnen ZINN de organisatie van evenementen op zich nemen. Dankzij ervaring en een uitgebreide database kunnen ze helpen een ZINN-breed evenement op te starten, samen met collega's van verschillende afdelingen of locaties. Agnes van Linschoten en Marijke Veen, beiden lid van de vakgroep, lichtenronde tafel gesprekken’ aangegaan, waaruit bleek dat er niet overal behoefte was aan een WelZINN medewerker. Bijvoorbeeld omdat er op de afdeling zelf mensen zijn die activiteiten oppakken en er talent voor hebben.” Marijke vervolgt: “Tegelijk blijkt dat op andere afdelingen de invulling of het aanbod van de activiteiten niet aansluiten bij de vraag. Uit deze gesprekken kwam ook naar voren dat de wens voor kleinere optredens of entertainment op de woningen toeneemt. Niet alle bewoners vinden het prettig om de activiteiten altijd in een grote groep te doen.”

Korte lijnen 

Er is in de nieuwe opzet een duidelijke connectie tussen afdelingen en WelZINN. “Door iemand van de afdeling te koppelen aan een WelZINN teamlid, zijn de lijnen korter. Zij onderzoeken samen concreet waar onder bewoners behoefte aan is, welke wensen er zijn. Daarna wordt gekeken wie welke rol kan oppakken en met wie wordt samengewerkt, om dit vervolgens in te roosteren”, aldus Marijke. Belangrijk verschil hierin is dat WelZINN ondersteunt, adviseert en faciliteert, maar dat de afdelingen zelf de regie en organisatie pakken.

Het voordeel van de nieuwe opzet is dat de zorgprofessionals worden ontlast, doordat bewoners beter worden gezien in hun wensen en behoeften en daardoor blijer of meer tevreden zijn. Zowel bewoners als de collega's geven aan dat het prettig is om in een kleinere setting te genieten van activiteiten.

Warm Welkom

“Een andere verandering is het Warme Welkom: wanneer WelZINN collega's langsgaan bij mensen die pas bij ons zijn komen wonen”, gaat Agnes verder. “Ze vragen naar de hobby’s of interesses van nieuwe bewoners, en proberen deze vervolgens te koppelen aan andere cliënten met dezelfde liefhebberijen. Als er dan bijvoorbeeld meerdere mensen aangeven te willen breien, kunnen we hen aan elkaar koppelen of samen een breiclub opzetten.”

Combinatie-aanbod 

Marijke: “Vanuit de Vakgroep worden nog steeds collectieve, ZINN-brede activiteiten georganiseerd, zoals bijvoorbeeld de reisjes of uitjes. Daarnaast wordt per half jaar een schema gemaakt waarin vaste plek is voor onze ‘huisartieste’ Anna, de muziekagogen en de CliniClowns. Aanvullend kunnen afdelingen dus zelf nog extra activiteiten organiseren en inplannen. Deze combinatie noemen we de Carrousel, die ook voor alle betrokkenen inzichtelijk is. We hopen dat deze nieuwe aanpak voor iedereen z’n vruchten afwerpt. Want zoals een andere zorginstantie in het land al eens kopte: een onsje meer welzijn is een kilo minder zorg.”

Een activiteit of ZINN-breed evenement organiseren? Vraag advies of ondersteuning aan via welzinn@zinnzorg.nl