Spring naar inhoud

Gesprekskaarten in De Brink: Succesvol revalideren doe je samen

Mensen die bij ZINN revalideren, worden van A tot Z door zorgprofessionals door het revalidatieproces geleid, maar op wie kunnen ze terugvallen als ze eenmaal naar huis gaan? Volgens Harm Bosman (Revalidatie De Brink) is ongeveer 60% van de revalidanten niet voldoende in staat om de opwaartse lijn in de thuissituatie vast te houden. Je zou kunnen zeggen dat het revalidatieproces daar dus als een nachtkaars wordt gedoofd. Dit zette Harm en zijn leidinggevende Mariëtte Hietkamp aan het denken.

Eigen regie

“Wij hebben een manier bedacht om revalidanten beter voor te bereiden op de thuissituatie en hen niet over te laten aan hun lot”, zegt Harm. “We hebben samen met betrokken medewerkers en revalidanten ‘ZINNvolle’ gesprekskaarten ontworpen. De vragen op deze kaarten hebben als doel om de revalidant te laten nadenken over zelfredzaamheid en thuissituatie, door met naasten in gesprek te gaan. Dit wordt gestart terwijl men nog bij ons verblijft, waardoor ze beter worden voorbereid op het vervolg van het revalidatieproces. Thuis zijn immers geen verpleegkundigen of andere zorgprofessionals aanwezig, om de stijgende lijn vast te houden. Dat moeten mensen echt zelf regelen. Ze moeten thuis weer zelf de regie nemen over hun gezondheid en daar kunnen ze meestal best wat hulp bij gebruiken.”

Thuiszorg

De eerste ervaringen met de gesprekskaarten zijn hoopgevend. Harm: “We zien dat revalidanten het gesprek aangaan met hun naasten en zorgprofessionals om zelfredzamer en beter voorbereid naar huis te gaan en dat is winst. Volgens Harm en Mariëtte ligt er een taak voor ZINN, om mensen die terugkeren naar de thuissituatie een zachte landing te bezorgen. Daarom bezoekt maatschappelijk werker Annelinde Waslander de revalidanten en voert zij samen met hen gesprekken aan de hand van gesprekskaarten, om te onderzoeken wat er al tijdens de opname geregeld kan worden voordat iemand terugkeert naar huis. Dit is de reden waarom we een proef zijn gestart. Waarbij we nu ook intakegesprekken voeren met de wijkverpleegkundige van ZINN tijdens de opname op de revalidatieafdeling, voordat onze revalidant naar huis gaat. Ook daar zijn de gesprekskaarten trouwens een handig hulpmiddel.”

Innovatie

De afdeling revalidatie, in ZINN locatie De Brink, ontwikkelt zich steeds meer als een plek waar innovatieve ideeën kunnen worden uitgeprobeerd. Sociale en technologische innovatie worden omarmd door alle disciplines binnen De Brink. Denk maar eens aan de inzet van VR-brillen, muziek aan bed of het gebruik van hulpmiddelen die de zelfredzaamheid vergroten. Bij innovatie is het doel, volgens Harm en Mariëtte, om enerzijds de kwaliteit van zorg te verbeteren en efficiënter te maken, en anderzijds om mensen goed voor te bereiden op terugkeer naar eigen huis en haard.