Zelfredzaamheid en innovatie bij ZINN Thuiszorg
De zorg in Nederland loopt tegen haar grenzen aan. Door vergrijzing hebben meer mensen zorg nodig en zijn er relatief steeds minder mensen om deze zorg te verlenen. Dineke Mol: “Precies om die reden zoeken we nu naar manieren om met de medewerkers die we hebben zoveel mogelijk cliënten de zorg te bieden die ze echt nodig hebben.” Volgens Dineke liggen oplossingen in (1) innovatie, (2) stimuleren van zelfredzaamheid en (3) preventie (zorgvraag voorkomen).
Preventie
“Nu menskracht schaarser wordt moeten we steeds meer vooruitdenken,” gaat Dineke verder. “Ook onze generatie moet zich afvragen hoe we zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en welke hulpmiddelen we daarbij kunnen gebruiken. Bij ZINN Thuiszorg zijn we erop gericht onze cliënten zo vroeg mogelijk te benaderen zodat we met hen mee kunnen denken. Op dit moment ontvangen ruim 2000 cliënten huishoudelijke hulp van ZINN. Medewerkers huishoudelijke verzorging zijn soms de eerste zorgverleners bij cliënten thuis. Zij doen huishoudelijke taken, maar hun aanwezigheid betekent veel meer. Zij bouwen vaak een goede band op met cliënten en signaleren dreigende knelpunten voor wat betreft veiligheid en zelfredzaamheid. Zij kunnen deze signalen doorgeven aan de Wijkverpleegkundigen Preventie die cliënten weer kunnen ondersteunen in het vroegtijdig leren omgaan met hulpmiddelen, het regelen van aanpassingen of andere vormen van ondersteuning.”
Zorg voor iedereen
“Mensen hebben vroeg of laat gewoon wijkverpleegkundige zorg nodig,” vervolgt Dineke. “Maar preventie, zorgtechnologie en het ondersteunen bij zelfredzaamheid zijn meer dan ooit belangrijk. Door ons daar intensief mee bezig te houden creëren we ruimte voor de mensen die wijkverpleegkundige zorg dagelijks hard nodig hebben.”